perjantai 30. marraskuuta 2012

Loistavaa 516!

Loistavaa, upeaa, hienoa!

Päätin tulla töistä yhden bussin taktiikalla, Sörnäisistä Martinlaaksoon. Martinlaaksosta tosin on vielä hieman käveltävää kotiin, mutta kahden kulkuneuvon taktiikka ei tuntunut tänään hyvältä.

Hyppäsin Sörnäisissä bussiin numero 516 ja matka kotiin alkoi. Mäkelänkatu oli tosi tukkoinen ja mielessäni mietin etten varmasti ole kotona seuraavaan kahteen kolmeen tuntiin. Takkuisan alun jälkeen syy liikenteen puuroutumiseen selvisi. Autoilija oli yrittänyt kääntyä pois Mäkelänkadulta ja jäänyt jumiin risteykseen niin, että auton perä tukki kaistan. Bussikuskini pysäytti bussin, avasi etuoven ja huusi: "Meepäs sisään vähän antamaan kaasua, niin me tullaan työntämään sut pois." Sitten bussikuski kääntyi meihin matkustajiin päin ja kysyi: "Ketkäs tulevat auttamaan?" Kolme miestä nousi ja lähti ripeästi hommiin. Koko episodiin kului varmasti alle kaksi minuuttia. Sen jälkeen liikenne lähtikin sujumaan ja olin Martinlaakson asemalla noin tuntia lähdön jälkeen. Minun oli pakko päästä ulos etuovesta, sillä halusin kiittää kuljettajaa. Kiitin häntä loistavasta toiminnasta ja loistavasta suorituksesta. Kuljettaja ilostui selkeästi ja vastasi: "No kiitos vaan, ja hyvää viikonloppua. Sinusta ehkä tuntuu siltä mutta tällä pysäkillä olijoista ehkä ei. Mun on nyt saatava kuppi kahvia ja pitää viiden minuutin tauko!"

Kotimatka antoi paljon ajattelemisen aihetta. Kaikkeen on syynsä, hermonsa menettäminen ei auta tai korjaa asiaa, tarvitaan toimenpiteitä. Positiivinen palaute ilahduttaa aina kun se tulee oikeaan aikaan oikeasta asiasta, näkökulmia on monia ja niin edelleen.





torstai 29. marraskuuta 2012

Tontun jälkiä

Näkyy jo

Nyt ollaan jo niin pitkällä vuoden kulussa, että tontun jälkiä saattaa nähdä kotinurkilla.


Joku voi sekoittaa jäljet kotileijonan jälkiin, mutta täällä uskotaan vakaasti tonttujen olemassaoloon. Se on se joulun taika joka sen tekee.

keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Joulutunnelmahaaste

Kiitos Saaripalstalle!

Minäpä sain Saaripalstalta joulutunnelmahaasteen ja olen siitä varsin iloinen!

Ensimmäiseksi tunnustukseksi voin sanoa, että olen jouluihminen. Tämä siksi, että pidän kotini puunauksesta/tuunauksesta ja kaikenmaailman hörhöjen laittamisesta esille. Pidän kyllä sitten siitäkin kun koti on näistä krumeluureista riisuttu. Toisekseen pidän ihan kamalan paljon lahjojen ostamisesta/hankkimisesta ystäville ja perheelle. Kun liikuskelen maailmalla tai kaupoissa vuoden toisella puoliskolla saatan jopa aloittaa joululahjahankinnat tuolloin. Olenpa joskus tainnut ostaa joululahjoja jo tammikuun alennusmyynneistäkin. Yleensä lahjoista ei siis tule stressiä ja yleensä onnistun myös jonkun iloisesti yllättämään. Tai sitten ystäväpiiriini kuuluu hyviä näyttelijöitä - ei täysin poissuljettu vaihtoehto sekään! Sitten minä pidän joulun kiireettömyydestä, pitkistä pimeistä päivistä jolloin voi vain olla kotona (tai vanhempieni kotona) villasukissa, lukea kirjoja ja käydä yölläkin syömässä kinkkua. Yleensä meillä onkin ollut treffit kylmiössä isäni kanssa. Riisipuuro ja joulutortut kuuluvat suosikkeihini. Niin myös joulusauna.



Sitten niihin kysymyksiin:

1) Lempijoulukukka:Valkoinen tai vaaleanpunainen joulutähti! Sellainen iso. Ehdottomasti.
2) Joululaulu, joka virittää joulutunnelmaan: No tämäpä olikin sitten vaikea kysymys vastata! Ei ole yhtä yksittäistä, mutta Boney M:n joululevyn kuuntelen varmasti joka vuosi.
3) Tätä jouluvalmistelua en ole koskaan jättänyt tekemättä: En ole koskaan ollut ostamatta lahjoja perheelleni.
4) Jouluntuoksu: Hyasintti, joulukuusi, sauna ja vihta, pipari.

Ja sitten en kyllä tiedä pitääkö tässä vielä jokin joulupaljastus tehdä vai ei, mutta tämä keski-ikäinen sinkkumamma tykkää olla jouluna myös yksin kotona!

Mukaan haasteeseen saisi nyt tulla Pirkko! Olepa hyvä.

tiistai 27. marraskuuta 2012

Säilytyksestä

käyttöön

Yksi jouluvalosarjani on varsin hankala säilyttää - siksipä pidän sitä kesät talvet viinihyllyni päällä. Sinne se sopii mainiosti muiden tavaroiden sekaan. Tänä syksynä en sitten viitsinytkään nostaa sitä sieltä alas, toimii hyvin noinkin.

Tämä kuva otettu salamalla. 
 Tämä kuva sekunttia myöhemmin ilman salamaa.
Pimeä vuodenaika vaan tarjoaa tosi haasteita valokuvaamiseen. Salama on niin tyly ja ilmankaan ei oikein onnistu kun käsi kuitenkin sen verran heilahtaa. Muuten hämärässä tunnelmointi on oikein mukavaa.

maanantai 26. marraskuuta 2012

Herkuttelua

Pizzaa

Pizzataikinan teko on kyllä helppoa, tiedän, mutta siitä huolimatta olen kovasti viehättynyt tällaiseen "valmistaikinaankin". Ihan itse siitä saa taikikinan pyöritellä, mutta jostain syystä siitä tulee varsin maukasta. Varsinkin kun laittaa mukaan vielä pari ruokalusikallista öljyä, siis sen verran, että saa taikinan helposti irti käsistään.


 
Valitettavasti pizza meni viikonloppuna kokonaan. Maistuisi kyllä vieläkin! (Tuo epämääräinen valkoinen pallura on siis mozzarellaa) 

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Aamiainen

Viikonlopun luksusta

Kesällä ystäväni tarjosi minulle avokado-tomaattisalaattia. Jostain syystä en tätä klassikkomakuyhdistelmää ollut koskaan ennen kokeillut. Avokadoihin suhtauduin hieman varauksella (kuten myös banaaneihin ja isoihin tomaatteihin!), sillä niitä myydään yleensä raakoina kaupoissa ja ne täytyisi malttaa pitää pöydällä kypsymässä ennen syömistä. Nyt maltoin ja makuyhdistelmä oli mielestäni täydellinen, avokado, tomaatti (myöskin kypsä) ja ruisleipä.

Suosittelen! Tämä sopi ainakin minun makunystyröilleni täydellisesti.

lauantai 24. marraskuuta 2012

Kaide

ja lisää valoja

Monena vuonna olen miettinyt valojen kieputtamista kaiteen ympärille ja jo tänä vuonna sen toteutin! Vaikka itse valosarja ei mikaan kaunistus olekaan, antaa se ihanaa tunnelmallista valoa portaikkoon ja myös yläaulaan. Olen varsin tyytyväinen, että tuon valosarjan tuohon kieputin. Se on kiva!

Kuva ei nyt ole mikään erikoinen, mutta antaa varmasti pientä vihiä silti.
Tänään viritetään lisää pikkuvaloja ikkunoihin.
 


Valo herättää talviunesta

Pakkanen puree poskia Ja mieli on jo menossa kovaa vauhtia kevättä kohden.    Vaan kun nyt vain osaisi pitää mielen tässä hetkessä ja nautti...